Nyheder

Fra undervisningsafdelingen på Moesgaard Museum

Nye forløb på Moesgaard Museum

Mindet om mig

Et forløb i den etnografiske udstilling om vores forhold til at mindes. "hvordan bliver de døde ved med at eksisterer efter de er døde?". Dette spørgsmål vil vi arbejde med gennem Danmark, Uganda og Mexico. Forløbet er oplagt for konfirmander.

Vikingernes eventyr

Et forløb i vores viking udstilling, hvor vi arbejder med nutidens forestillingen om en viking. Får ny viden om vikingerne og tager på opdagelsesrejse med karaktererne fra udstillingen. Herefter fabulerer vi over fremtidens sejlads, handel, familiemønster, krig og skriftsprog. Kronologisk bevidsthed og sammenhængsforståelse er i fokus. Sammen skaber vi et tapet over fortid, nutid og fremtid. Tapetet kommer med hjem til skolen.

Nu tilbyder Moesgaard Museum også forløb til ungdomsuddannelser og dagtilbud

Som led i den optimeringsproces undervisningsafdelingen tog fat på i november 2015, kommer turen nu til ungdomsuddannelser og dagtilbud. Research blandt elever på ungdomsuddannelser har vist, at de også vil røre og gøre, ja helst opleve historieformidling i 5D, hvilke vi ikke kan love, men vi kan love at vi har gjort os umage for at imødekomme mange af de ønsker eleverne har til et besøg på Moesgaard Museum. Dagtilbuddene vil opleve forløb, hvor de kan blive på museet hele dagen. Vi inddrager naturen og sikre at der bliver mulighed for gode lege og spisepauser.

Stenalderudstilling åbner den 11.10.2016

Book et forløb i den nye sanselige stenalderudstilling, hvor eleverne oplever perioden på en måde ikke tidligere set. Vi glæder os til at gå på opdagelse sammen med jer, fra de smeltende ismasser, gennem vand, skaldynger og skov. Prøve bueskydning og på grænsen mellem de levende og døde få et glimt af de dødes sjæles plads, hvor alt får nyt liv.

Samarbejde med Katrinebjergskolen

Moesgaard Museum "adopterer" tre 1. klasser årgang 16/17. Eleverne skal være tilknyttet museet i hele deres skoletid, og i ni år vil skolen og museet dermed arbejde tæt sammen om at skabe nyt indhold og nye former i skole-museum samarbejdet. Læs mere om projektet