Undervisning af antropologer

Antropologerne Kasper Pape Helligsøe, Malthe Barnkop Lerhmann og Line Beck, som har skrevet bogen “Feltarbejde - antropologisk metode i gymnasiet”, tilbyder skræddersyede kurser i antropologiske metoder.

 
Har du nogensinde tænkt over, hvad du for eksempel kan lære om nationalisme og danskhed ved at deltage i en Sankt Hans-fest? Eller hvad et interview med unge piger i et asylcenter kan fortælle om integration og storpolitik i Europa? Eller hvad en fotoserie fra Grønland kan lære dig om kolonialisme og ressourceudvinding?

De antropologiske feltarbejdsmetoder kan give gymnasieeleverne værktøjer til at forstå lokale fænomener i et større perspektiv. De sætter dem i stand til at tage deres viden fra klasselokalet og gå ud i den virkelige verden og undersøge, hvordan mennesker forholder sig til og forstår verden. Herigennem får eleverne oplevelsen af, at viden ikke kun er noget, der kommer fra bøger, men også kan opnås gennem egne erfaringer, observationer, samtaler og ved at indsamle genstande og billeder.

Kontakt os og hør mere

Kasper Pape Helligsøe: kh@moesgaardmuseum.dk
feltarbejde@moesgaardmuseum.dk

Med baggrund i en række samarbejder med forskellige gymnasier i Midtjylland har de udviklet en bred vifte af undervisningsmateriale med konkrete øvelser specifikt designet til brug i gymnasieundervisningen. Målet er, gennem håndgribelige metodeopgaver, at klæde eleverne på til se nysgerrigt på verden og opleve, at de i feltarbejdsprojekter selv kan skabe viden om verden og ikke blot læse sig til den i en bog.

I kurserne præsenterer vi en række metoder, som giver eleverne konkrete værktøjer til at udføre undersøgelser, indsamle data, lave analyser og formidle deres viden. Tag et kig på vores forskellige kursuspakker her på siden og find den der passer til netop dit undervisningsforløb. Vores kursuspakker er lavet med henblik på udvikling og udarbejdelse af feltarbejde i gymnasiet både på studietur og i forbindelse med projektarbejde i lokalområdet. Alle kurser skræddersyes efter din gymnasieklasses behov og vi er altid minimum 2 undervisere på hvert kursus for at sikre den bedste dialog.