Hvad gør man, når man ikke må invitere publikum indenfor på grund af Corona smittefare? Man slår sig sammen med nogen, der har det lige sådan og bringer kulturen ud i stedet.
Publiceret: 18. maj 2020
Coronakrisen har vakt bekymring i det aarhusianske kulturliv, men det har også været med til at binde byens institutioner tættere sammen og skabe fællesskaber, som peger i nye retninger – også her, hvor publikum begynder at vende tilbage i byens koncertsale og museumshaller.
Aarhus Symfoniorkester og Moesgaard Museum er gået sammen om at producere to videoer, der musikalsk udvider og understøtter museets udstilling om Pompeji og Herkulanum.
Det materielle og immaterielle i skøn forening
Det startede med længsel. Længslen efter at se, høre og mærke publikum. I det tomrum fandt Moesgaard Museum og Aarhus Symfoniorkester sammen om en måde, hvor man kunne nå ud til publikum, selvom de sad derhjemme, og vise dem savnet – og hvad de havde i vente, når orkestret og museet slog dørene op igen.
En strygekvartet fra Aarhus Symfoniorkester besøgte Moesgaards dengang publikumstomme udstilling om Pompeji og Herkulanum for at besjæle den med toner, som på rørende vis vækker udstillingens temaer om liv, død og tragedie til live.
Det kom der to videoer ud. Den første havde premiere 15. maj mens usikkerheden om genåbning stadig hang tungt i luften, og den anden har premiere i dag for at fejre at Moesgaard Museum nu igen har åbent for publikum – og at trofaste koncertgængere atter kan indfinde sig i Symfonisk Sal i Musikhuset, hvor de kan være publikum til Aarhus Symfoniorkesters ”Fønikskoncerter” – en serie af live-streamede kammerkoncerter.
Nye muligheder og sammenspil
”Det er i virkeligheden en smuk historie om hvordan to af byens kulturelle fyrtårne forener deres styrker og skaber et nyt sammenspil og en ny vinkel på dét, de hver især brillerer i. Moesgaards taktile historiefortælling og nyskabende formidling møder Aarhus Symfoniorkesters stærke og rørende klange – og sammen skaber vi noget, som vækker genklang hos alle – og som ikke kun er for de historie- eller musikinteresserede, men er noget almenmenneskeligt. Noget større,” udtaler Musikchef for Aarhus Symfoniorkester, Jesper Nordin.
”Samarbejdet mellem museet og symfoniorkestret har helt klart åbnet vores øjne for en række nye muligheder og måder at skabe kontakt med vores publikummer – og skabe en oplevelse, der går ud over, hvad vi hver især kan tilbyde. Vi glæder os over alle de positive tilkendegivelser, vi har fået på offentliggørelsen af den første video, da vi stadig holdt lukket – og ser frem til at dele den anden video i dag, hvor dagligdagen igen er begyndt at syde herude. Det har været en fantastisk rejse – fra ensomhed og afsavn, til samvær og glæde – og det afspejler ånden i samarbejdet og bag videoerne også,” tilføjer Publikumschef for Moesgaard Museum, Henrik Hatt.
Om videoerne
Resultatet af samarbejdet mellem Moesgaard Museum og Aarhus Symfoniorkester kan ses på orkestrets og museets YouTube-kanaler og Facebook-sider.
Samuel Barber - Adagio for Strings
Kvartetten 'Artos' spiller her Samuel Barbers 'Adagio for Strings' fra 1936, som er inspireret af den romerske digter Virgils digt 'Georgica' fra år 29 f.Kr. Musikken er også populært kendt fra en legendarisk scene i krigsfilmen 'Platoon'.
Giacomo Puccini - Crisantemi
Kvartetten 'Artos' spiller Giacomo Puccinis "Crisantemi” fra 1890. Titlen betyder "Krysantemummer" og bruges ligesom blomsterne som bårebuket. Puccini skrev sin threnodi (klagesang for de døde) samme aften som han fik overbragt nyheden om en nær vens død, og værket er en smuk og rørende afskedshilsen; en hyldest til de elskede døde.