Forgængelighedens museum

Historier fra Nepal, Papua Ny Guinea og Tibet.

'Forgængelighedens museum' - ny udstilling i Moesgaard Museums udstillingslaboratorium fra 9. februar til 19. maj 

Intet varer evigt

Vi lever i en verden præget af forgængelighed: Intet varer evigt. Heller ikke de genstande, som gemmer sig i samlingerne på museerne. Forfald og tab af dyrebare besiddelser er et eksistensvilkår. Vi oplever alle, at højt skattede levemåder forandres. Eller vi kan blive ramt af sygdom, og vi ældes og skal med tiden dø.

Også museer skal forholde sig til, at alt er forgængeligt. Museer har samlinger af genstande og informationer om dem og de kulturer, de kommer fra, og dem bevarer de så godt som muligt og i princippet for altid. Men heller ikke genstande og informationerne om dem varer evigt.

Livets forgængelighed

Udstillingen 'Forgængelighedens museum' er skabt af tre nutidige antropologer, der arbejder på Moesgaard Museum og Aarhus Universitet: Ulrik Høj Johnsen, Ton Otto og Cameron David Warner.

I udstillingen blander antropologerne gamle og nye samlinger for at vise, hvordan forskellige folk i de tre lande – Nepal, Papua Ny Guinea og Tibet – forholder sig til livets forgængelighed. Nogle prøver at imødegå den ved at gentage bestemte ritualer, ved at bruge holdbare materialer, og ved at genanvende traditionelle udtryksformer. Andre tror på, at forgængeligheden er uundgåelig, og at den burde værdsættes som et positivt livsvilkår. Det gælder bl.a. buddhistiske munke, som skaber en mandala af sand og bryder den op igen, og unge fra Tibet og Papua Ny Guinea, der omfavner livet ved at blande nye og gamle udtryksformer på kreative måder.

Sandmandala

I vinterferien havde museet besøg af fire munke fra Pema Ts'al Sakya Monastic Institute i Nepal. Munkene var i Danmark til åbningen af den nye udstilling ’Forgængelighedens museum’, der fortæller hvordan mennesker i henholdsvis Tibet, Nepal og Papua Ny Guinea forholder sig til begrebet forgængelighed. Munkene skabte under deres besøg en farverig sandmandala.  Både mandalaen og udstillingen kan ses frem til den 19. maj, hvor to af klosterets munke, Khenpo Jampa and Lama Tashi, vender tilbage til Moesgaard Museum for at fjerne mandalaen og dermed afslutte ritualet omkring den.

Udstillingen er lavet af Ton Otto, Cam­eron David Warner og Ulrik Høj Johnsen og er baseret på deres forskningsprojekt Precious Relics: Materiali­ty and Value in the Practice of Ethnographic Collection på Aarhus Universitet. Ditte Lyngkær Pedersen har medkurateret og koordineret udstillingen og Amanda Vasquez har været assistent. Projektet er finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond, Kultur og Kommunikation.