Alverdens sko

En etnografiske udstilling om folk og fodtøj

Udstilling har fire vinkler på sko fra hele verden, deres betydning og den måde, hvorpå kulturer lader sig inspirere af andre kulturer i forhold til fodtøj.

Søren Tuxens passion for sko

“Jeg har den besynderlige Hobby, at jeg samler Sko fra alle de Steder, jeg har været i Verden. Jeg har fundet ud af, at de Ting, folk bærer på deres Fødder, fortæller meget om Folkene selv... Om 30 Aar er vi alle ens, ser ens ud og tænker det samme, og hvis der da lever en, der har interesse for svundne Tider, haaber jeg, at han vil have Glæde ogsaa af de Sko, jeg nu sørger for at samle i den ellevte Time!

Zoolog Søren L. P. Tuxen, 1957

Udstillingens omdrejningspunkt er zoolog Søren Tuxens store skosamling fra hele verden. Samlingen består af 230 par sko, der er doneret af Tuxen familien til Moesgaard Museum.

Søren Tuxens samling vidner om fodtøjets nødvendighed og menneskets opfindsomhed i den kulturelle mangfoldighed. Fra hans passion for sko videregives en enestående nerve og indsigt, hvor hver sko fortæller om det menneske, der har ejet den – om livsvilkår og kultur.

Passion for sko - Søren Tuxen, hvis store skosamling er skænket til Moesgaard Museum. Foto: Etnografisk Afdeling, Moesgaard.

Til samlingens mere end 230 par sko, sandaler, støvler og andet fodtøj i forunderlige farver og former hører også en indholdsrig og rørende korrespondance med hans venner og insektforskerkolleger, der sendte sko hjem til ham fra hele verden.  

De magiske støvler fra Bhutan

I Bhutan er støvlerne som skåret ud af et Eventyr. De er magiske. Når man har dem på, har man lov til at gå ind i helligste steder. Støvlerne giver bæreren en ekstra kraft.

Khenpo Tashi Phuntsok Direktør for National Museum of Bhutan

 

Bhutaneserne har et ganske særligt forhold til magi og glæde. Det viser sig også i deres forhold til deres symbol-dekorerede støvler, som fortæller om værdier så ganske anderledes end vores.

Ved kulturmødet i udstillingen åbnes der op for, at en hverdagsgenstand så simpel som et par støvler rummer dybder og dimensioner, som vi for længst har mistet kontakten med i vores vestlige verden.

I udstillingen møder man støvlemagerens butik, et værksted, farverne og fodtøjet, og filmiske samtaler, der viser kulturelle ligheder og forskelle mellem os selv og et bjergfolk i et lille land i Himalaya.

Inspiration og design - chefdesigner hos ECCO, Ejnar Truelsen. Foto: Jens Kirkeby.

Fra Aurland hyttesko til Penny Loafer

”Med en 25 øre i kvar sko hadde eg ein ekstra tryggleik når neg drog på fest. Eg kunne ringja pappa med den eine,og betala bussen med den andre”                                

Skomager Nils Gregoriussen Tveranger (1874-1953) rejste som 17-årig til USA og blev skomagerlærling i Boston. Men allerede to år senere vendte han tilbage til Norge og bosatte sig i 1894 i Aurland.

I Boston havde han set Irokeser-indianernes mokkasiner, og i 1920’erne lavede han en ny konstruktion ved at blande den norske folkedragt Bunadens sko med Irokesernes snøreløse mokkasiner. På den måde opstod den praktiske Hyttesko som en let indesko man kunne stikke i, når vandrestøvlerne var stillet til side.

I Norge blev hytteskoene almindelige, og via amerikanske lystfisker-turister i 1930’erne kom hytteskoene tilbage til USA, hvor de under navnet Weejuns – slang for Norwegians – blev fremstillet som Loafers og Penny-Loafers. Skoene blev populære blandt jetsettet og de unge studerende på Østkystens Ivy-universiteter, og fra 1940’erne til 60’erne voksede deres popularitet voldsomt blandt kunstnere og intellektuelle, også i Europa.

I udstillingen bliver Hytteskoens kultuhistoriske fortælling og rejse frem og tilbage over Atlanten formidlet bl.a. ved lån af historiske sko og interviews på den sidste tilbageværende fabrik i Aurland ved Sognefjorden i Norge.

Inspiration og Design

I udstillingen kan man også høre den danske skofabrikant ECCO’ s chefdesigner gennem mange år, Ejnar Truelsen, fortælle om sine inspirationskilder fra verdens forskellige kulturer og deres indflydelse i hans arbejde med skodesign.

Udstillingen rummer en række af virksomhedens skomodeller, der alle er eksempler på arbejdet med design og inspiration fra andre kulturer.

 

Udstillingen ’Alverdens sko – en udstilling om folk og fodtøj’ kan ses i museets udstillingslaboratorium til og med 6. januar 2020.