IKERASAK - fortællinger fra en grønlandsk bygd

Ny udstilling på Moesgaard fortolker gamle og nye hverdagsfotos fra et lille fisker- og fangersamfund i Grønland og sætter fortællingerne i en antropologisk forskningsramme.

 

I efteråret 2019 besøgte antropolog og fotograf Christian Vium bygden, Ikerasak, i Uummannaq-fjorden i det nordvestlige Grønland. Med sig bragte han historiske fotografier og filmmateriale fra området. Sammen med bygdens beboere har Christian Vium analyseret og fortolket materialet, og sat det sammen med deres private fotografier, samt nye film og optagelser, som er skabt i fællesskab mellem Vium og beboerne i Ikerasak.

Udstillingen inviterer publikum på en følelsesladet og personlig rejse til det lille fisker- og fangersamfund, som er omsluttet af storslået natur i det nordvestlige Grønland. 


Udstillingen er en del af Christian Viums forskningsprojekt, ’Reframing History’, som er finansieret af Carlsbergfondet og Aarhus Universitet. Med forskningsprojektet søger Vium at nuancere forståelsen af dansk kolonihistorie gennem en reaktivering af arkivmateriale, dialog og tværfaglig analyse og ved at formidle til en bred offentlighed bl.a. gennem udstillinger og bogpublikationer. 

I danske medier og i den danske offentlighed tales der sjældent om den grønlandske hverdag. Når det sker, er det oftest stereotype fortællinger om misbrug og forfald, der sætter rammen. Det skaber en forståelseskløft, hvor det ekstreme dominerer og identifikation er fraværende. De stereotyper om Grønland søger jeg at udfordre med udstillingen. Blandt andet ved at fremhæve hverdagsøjeblikke og minder fremfor alene at fokusere på ‘store’ begivenheder. Det er folks egne fortællinger op gennem tid. Det er alt det, som måske kan virke banalt, men som når man begynder at kigge nærmere på det, faktisk er ret dramatisk. Det er fortællinger om kærlighed, død, stridigheder og jagt og alt det, man husker i en familie, og som bliver til minder, siger Christian Vium. 


Udstillingens centrale fortælling er de personlige historier og billeder fra beboerne i bygden Ikerasak, som Viums film og fotooptagelser går i dialog med. Formålet med udstillingen er at skabe en refleksion over forholdet mellem tid, sted, eksistens og erindring. Samtidig ønsker Christian Vium at udfordre og udvide det klassiske historie-begreb ved at skabe et non-lineært, tredimensionelt forløb bestående af fragmenter fra mere end 100 års hverdagsliv i Ikerasak, fortalt af beboerne selv. 


Udstillingen består af en installation i stor skala. Det centrale værk er en seks-kanalers filminstallation med nye og gamle optagelser fra Ikerasak, der akkompagneres af et surround lydbillede bestående af reallydsoptagelser holdt sammen af et narrativ, der fortælles af en grønlandsk kvinde. Dertil en komposition for cello og elektronik komponeret og fremført af komponist og cellist Josefine Opsahl. Med en varighed på 22 minutter løber installationen i en sløjfe og i et koordineret hele, der skaber en unik publikumsoplevelse. En interaktiv touchscreen og en kort dokumentarfilm udfolder forskningsarbejdet, der ligger til grund for udstillingen.

Udstillingen kan ses frem til 20. maj 2024

 

Udstillingen er støttet af: Carlsbergfondet, Aarhus Universitet, Salling Fondene,
Per og Lise Aarsleffs Fond, Statens Kunstfond, Knud Højgaards Fond, Augustinus Fonden,
Aage og Johanne Louis-Hansen Fond, A.P. Møller Fonden, Bestles Fond,
Martha og Paul Kerrn-Jespersens Fond, Axel Muusfeldts Fond, Grosserer L. F. Foghts Fond,
Hoffmann & Husmans Fond, Århus Stiftstidendes Fond, Toyota-Fonden & Moesgaard Museum.