OM MOESGAARD

Moesgaard er en selvejende institution med en lang og stærk tradition for formidling og forskning. Museet arbejder tæt sammen med Aarhus Universitet og er arbejdsplads for over 300 museums- og universitetsansatte.

Moesgaard har det arkæologiske ansvar for lokalområdet omkring Aarhus og har samtidig status af specialmuseum, hvilket vil sige, at arkæologerne på museet også varetager arkæologisk forskning i ind- og udland.

Samarbejde med AU

Museet samarbejder tæt med Aarhus Universitet om forskning og undervisning i fagområderne: Forhistorisk arkæologi, middelalderarkæologi, antropologi, orientalske studier med flere. Undervisningen foregår i vid udstrækning på herregården Moesgård, hvor museet også tidligere havde udstillinger for publikum. Museet har sin egen afdeling for konservering og naturvidenskab, som også løser specialopgaver for andre museer.

I museets udstillingsbygning, der åbnede i 2014, giver de faste udstillinger nye vinkler på fortiden og fortidens mennesker samt antropologisk udsyn til alverdens folkeslag. Derudover viser museet skiftende særudstillinger, som præsenterer verdens mest spektakulære kulturarv. 

Moesgaard og AU har en fælles hjemmeside om samarbejdet, som du kan se her.

Afdelinger under Moesgaard

Odder Museum, Samsø Museum og Vikingemuseet er afdelinger under Moesgaard. På Odder Museum og Samsø Museum vises udstillinger om nyere tid og arkæologi. På Vikingemuseet i Aarhus udstilles fund fra Vikingetidens Aros, som er gjort på stedet under den nuværende Nordea Bank på Sct. Clements Torv.

Afdelinger og medarbejdere

Ledelse og sekretariatet

Mads Kähler Holst

Direktør, ph.d.

mkh@moesgaardmuseum.dk

M 22 99 49 15

Trine Kellberg Nielsen

Videnschef og souschef, ph.d.

tkn@moesgaardmuseum.dk

M 23 36 57 29

Dorthe Kjemtrup

Ledelsessekretær

dkj@moesgaardmuseum.dk

M 23 99 68 85

Viden

Videnschef og souschef

Trine Kellberg Nielsen

Videnschef

tkn@moesgaardmuseum.dk

M 23365729

Lise Frost, ph.d

Museumsinspektør, samlingsvaretagelse

lf@moesgaardmuseum.dk

M 23 44 01 63

Arkæologisk IT

Peter Jensen Maring, ph.d.

Museumsinspektør

pje@moesgaardmuseum.dk

M 29 32 66 78

Casper Skaaning Andersen

Arkæolog

cka@moesgaardmuseum.dk

M 21 69 84 30

David Stott, ph.d.

Museumsinspektør

ds@moesgaardmuseum.dk

M 52 65 61 10

Magnus Just Sund Carlsen

Programmør

mca@moesgaardmuseum.dk

M 23 64 89 17

Lokal kulturarv

Fælles e-mailadresse til Lokal Kulturarv (Kap. 8)

ark@moesgaardmuseum.dk

Mads Ravn

Leder for Lokal Kulturarv

mar@moesgaardmuseum.dk

M 40249550

Anna Viktoria Frederiksen

Koordinator for Samsø Museum

avf@moesgaardmuseum.dk

M 21 90 06 40

Annemette Kjærgård

Museumsinspektør

ank@moesgaardmuseum.dk

M 24 42 23 45

Hans Skov

Museumsinspektør

has@moesgaardmuseum.dk

M 21 60 72 95

Henrik Hundebøl Skousen

Museumsinspektør

hhs@moesgaardmuseum.dk

M 29 49 00 09

Jens Andreas Jeppesen

Museumsinspektør

jj@moesgaardmuseum.dk

M 40 41 21 93

Johan Laurits Borberg

Arkæolog

jlb@moesgaardmuseum.dk

M 20 81 83 25

Karin Poulsen

Arkæolog

kp@moesgaardmuseum.dk

M 20 59 23 27

Klaus Markmann Jensen

Koordinator for Odder Museum

kmj@moesgaardmuseum.dk

M 61 26 96 92

Lars Krants Larsen

Museumsinspektør

lkl@moesgaardmuseum.dk

M 60 20 27 51

Liv Stidsing Reher-Langberg

Museumsinspektør

lrl@moesgaardmuseum.dk

M 20 49 05 36

Marlene Sørensen

Museumsinspektør

mas@moesgaardmuseum.dk

M 23 38 23 31

Mogens Skaaning Ravnsbjerg Høegsberg

Arkæolog, ph.d.

mho@moesgaardmuseum.dk

M 61 46 25 82

Uffe Lind Rasmussen

Museumsinspektør

ulr@moesgaardmuseum.dk

M 60 20 27 68

Verdensarv

Lærke Recht

Leder for Verdensarv

lre@moesgaardmuseum.dk

M 23691580

Anders Emil Rasmussen

Udviklingsansvarlig for museal antropologi, ph.d.

aer@moesgaardmuseum.dk

M 23 44 27 33

Christian Heiberg Rosenberg Thomsen

Marinarkæolog

cht@moesgaardmuseum.dk

M 24 84 33 64

Daniel Peter Dalicsek

Marinarkæolog

dad@moesgaardmuseum.dk

M 51 81 64 55

Heide Wrobel Nørgaard

Museumsinspektør, ph.d.

hn@moesgaardmuseum.dk

M 21 31 53 23

Kasper Holgaard Andersen

Historiker

kan@moesgaardmuseum.dk

M 21 14 70 43

Majbrit Holm Grenaa

AC-medarbejder, etnografi

mhg@moesgaardmuseum.dk

M 20 40 76 63

Peter Moe Astrup, ph.d.

Museumsinspektør, marinarkæologi

pma@moesgaardmuseum.dk

M 50 54 36 42

Steffen Terp Laursen, ph.d., dr. phil

Museumsinspektør, orientalsk arkæologi

stl@moesgaardmuseum.dk

M 23 44 65 13

Ulrik Høj Johnsen

Museumsinspektør, etnografi

uhj@moesgaardmuseum.dk

M 25 56 69 36

Xenia Pauli Jensen

Seniorforsker, arkæologi

xpj@moesgaardmuseum.dk

M 21 55 23 20

Konservering og naturvidenskab

Peter Hambro Mikkelsen

Afdelingsleder, ph.d.

phm@moesgaardmuseum.dk

M 28 99 25 38

Konservatorer

Anna Tjelldén, ph.d

akt@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 44

M 28 12 47 02

Emma Liva Taarsted Bremerstent

ebr@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 44

M 24522037

Helle Strehle

hs@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 44

M 28 99 25 62

Konservaringsmedarbejdere

Marianne Schwartz

ms@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 44

M 21 70 30 26

René Hansinnguaq

rhs@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 44

M 20 28 38 95

Arkæobotanikere

Daniel Smeds

das@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 41

M 29 65 80 36

Emma Klos Nielsen

emn@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 41

M 29 40 69 94

Jannie Koster Larsen

jkl@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 41

M 29 42 38 25

Karen Vandkrog Salvig

kvs@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 41

M 29 41 84 34

Kirstine Gregersen

kgr@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 41

M 21 44 26 83

Mads Bakken Thastrup

mbt@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 41

M 21 70 30 53

Marianne H. Andreasen

mha@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 41

M 29 67 96 02

Marvin Demicoli

mde@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 41

M 21 69 02 47

Simone Nørgaard Mehlsen

snm@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 41

M 29 43 61 87

Peter Mose Jensen

Museumsinspektør

pmj@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 41

M 29 41 21 19

Arkæoentomologi

Jesper Petersen

jep@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 41

Dendrokronologi

Jonas Ogdal Jensen

joj@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 61

M 24 41 37 99

Pollenanalytikere

Havananda Ombashi, ph.d.

hom@moesgaardmuseum.dk

M 21 31 88 53

Renée Enevold, ph.d.

re@moesgaardmuseum.dk

M 21 70 34 63

Zooarkæologi og human osteologi

Jacob Kveiborg, ph.d.

jkv@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 61

M 21 70 34 71

Kenneth Ritchie

kri@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 61

M 29 40 34 40

Susanne Østergaard

soe@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 61

Kommunikation

Mari-Louise Jonsson

Kommunikationschef 

maj@moesgaardmuseum.dk

M 21 49 14 38

Kristian Jensen

Redaktør for Jysk Arkæologisk Selskab

kje@moesgaardmuseum.dk

M 29 42 06 71

Morten Rømer Holm

Marketingansvarlig

mrh@moesgaardmuseum.dk

M 21 15 82 43

Louise Hilmar

Grafiker

lh@moesgaardmuseum.dk

M 23 44 89 80 

Lene Kjær Thomsen

Kommunikationsmedarbejder

lkt@moesgaardmuseum.dk

Ea Rasmussen

Grafiker 

er@moesgaardmuseum.dk

M 23 44 83 86 

Poul Madsen

Content specialist 

pom@moesgaardmuseum.dk

M 21 48 07 47

Jesper Overby Andersen

Tekstforfatter 

jov@moesgaardmuseum.dk

Astrid Gylling Møller

Grafisk designer

agm@moesgaardmuseum.dk

M 40 35 60 79

Uffe Alici Pedersen

Digital projektleder

uap@moesgaardmuseum.dk

M 30 10 11 24

Pressekontakt

Mari-Louise Jonsson

Kommunikationschef 

maj@moesgaardmuseum.dk

M 21 49 14 38

Naja Kjærgård Laursen

Presseansvarlig

nkl@moesgaardmuseum.dk

M 20 44 79 36

Administration og drift

Maja Rask Engholm

Administrationschef

mre@moesgaardmuseum.dk

M 29 29 68 39

Lena Strunge

HR-ansvarlig

lst@moesgaardmuseum.dk

M 21 12 98 79

Line Buch

HR-assistent

lib@moesgaardmuseum.dk

M 24805129

Jeanne Milwertz

Regnskabsansvarlig

jmp@moesgaardmuseum.dk

M 51 29 66 98

Susanne Topp

Økonomiassistent

sto@moesgaardmuseum.dk

M 20 13 75 51

Camilla Ville Mikkelsen

Økonomiassistent

cvm@moesgaardmuseum.dk

M 24 87 57 14

Kirstine Monberg

Lønassistent 

kim@moesgaardmuseum.dk

Jesper Hvid Kongaa

IT-ansvarlig 

jko@moesgaardmuseum.dk

M 21 35 61 35

Sara Porskrog

Digital forretningskonsulent

sap@moesgaardmuseum.dk

M 21 16 57 94

Bygninger og grønne områder

Jacob Østergård

Afdelingsleder

jos@moesgaardmuseum.dk

M 40 41 03 44

Johnny Bak

Koordinator

jba@moesgaardmuseum.dk

M 40 85 77 95

Torsten Hinge

Bygningsassistent

th@moesgaardmuseum.dk

M 21 74 19 71

Vagt og sikring

Mikkel Berg Thorsager

Leder for vagt, sikring og teknisk drift

mb@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 28

M 23 44 46 01

Rengøring

Monica Holst

Rengøringsleder

mh@moesgaardmuseum.dk

M 23 72 65 04

Publikum

Butik og billetsalg

Rikke Brovst Steffensen

Leder af gæsteservice - butik, billetsalg

store manager

rbs@moesgaardmuseum.dk 

M 24 77 16 98

Reception

Pia Kaiser

Informationsmedarbejder og booker

pk@moesgaardmuseum.dk

M 40 22 66 45

Butik

shop@moesgaardmuseum.dk

T 87 39 40 82

Café

René Spindler Ousen

Leder af café, møder og events

rso@moesgaardmuseum.dk

T 21 16 12 90

Alexandra N. Clausen

Events & Meetings

anc@moesgaardmuseum.dk

M 40 47 77 94

Oplevelse og læring

Wencke Maderbacher

Formidlingsleder

wma@moesgaardmuseum.dk

T 24 79 17 79

Lene Grønborg Poulsen

Program koordinator

lgp@moesgaardmuseum.dk

M 21 55 51 46 

Anne Sofie Bay-Østergaard

Formidlingsinspektør

abo@moesgaardmuseum.dk

T 29 25 72 86

Anders Vogt Norup

Formidlingsinspektør

avn@moesgaardmuseum.dk

T 30 89 60 39

Eva Sand Larsen

Koordinator for Vikingedage og museumsformidler

esl@moesgaardmuseum.dk 

M 23 99 79 49 

Mads Kamp 

Formidlingsinspektør

mka@moesgaardmuseum.dk

M 24 66 11 56 

Vibeke Pagh Schulz

Formidlingsudvikler

vps@moesgaardmuseum.dk 

Marie-Louise Bang Rasmussen 

Booking Grupper

booking@moesgaardmuseum.dk 

M 87 39 40 00

Sofia Okholm

Booking Undervisning

undervisning@moesgaardmuseum.dk 

M 21 67 63 15

Udstillingstegnestue

Ole Birch Nielsen

Tegnestueleder, arkitekt

obn@moesgaardmuseum.dk

M 21 44 54 52

Henrik Hvenegaard Mikkelsen

Udstillingsudvikler

hhm@moesgaardmuseum.dk

M 28 40 63 92

Camilla Bjarnø

Museumsinspektør

cb@moesgaardmuseum.dk

M 22 52 06 13

Mario Brauer

Mediedesigner

mab@moesgaardmuseum.dk

M 52 19 49 59

Claus Schou Sandgaard

Udstillingsarkitekt

csa@moesgaardmuseum.dk

M 51 46 23 20

Ole Prinds

Interaktionsdesigner

op@moesgaardmuseum.dk

M 60 75 89 76

Eric Arturo Sosa Albarran

Arkitekt

eso@moesgaardmuseum.dk

M 40 52 89 78

Peter Balch Berthelsen

Udstillingsdesigner

pbb@moesgaardmuseum.dk

M 51 46 23 37 

Iben Marie Schou

Udstillingsarkitekt

ims@moesgaardmuseum.dk

Reiner Merke

Modelbygger

Johan Ahrenfeldt

Ansvarlig udstillingstekniker

ja@moesgaardmuseum.dk

M 22 37 47 28

Stine Maj Hansen 

Udstillingsarkitekt

sma@moesgaardmuseum.dk 

Katrine Bunton

Scenograf/teatermaler 

kbu@moesgaardmuseum.dk 

Søren Fruergaard

Animationsinstruktør

sfr@moesgaardmuseum.dk

Lasse Kirk Østergaard

Udstillingstekniker

lak@moesgaardmuseum.dk 

Thomas Michel

Udstillingsarkitekt

tmi@moesgaardmuseum.dk 

Lasse Ugilt Sø

Udstillingstekniker

lus@moesgaardmuseum.dk

M 26 79 24 04

Torbjørn S. Eriksen

Udstillingstekniker

tse@moesgaardmuseum.dk

M 22 18 82 91

Tværfaglige aktiviteter

Pauline Asingh

Lead exhibition developer

pa@moesgaardmuseum.dk

M 27 78 28 08

Mette Løvschal

Lead research developer og ph.d.

mlo@moesgaardmuseum.dk

M 22 88 92 05

Niels Baj Rye

Projektchef

nbr@moesgaardmuseum.dk

M 21 25 93 58

Ofte stillede spørgsmål og øvrige henvendelser

Her finder du svar på ofte stillede spørgsmål og øvrige henvendelser.

Årskort og billetter

Har du spørgsmål til dit årskort, fornyelse af årskort og billetrefusion skriv til klub@moesgaardmuseum.dk.

Guidede ture

For booking og spørgsmål skriv til booking@moesgaardmuseum.dk eller ring på 87 39 40 00.

For skoler

Se vores udvalg af undervisningsforløb her.

For spørgsmål til undervisningsforløb, priser og booking skriv til undervisning@moesgaardmuseum.dk 

Skole- og erhvervspraktik

På grund af øget mængde praktikhenvendelser tager vi praktikanter fra vores eget arkæologiske område. Hvis du bor i Aarhus, Odder, Favrskov eller Samsø Kommuner skal du være velkommen til at sende os en ansøgning til Marlene Sørensen på mas@moesgaardmuseum.dk

Har du yderligere spørgsmål, kan Marlene Sørensen kontaktes på 23 38 23 31

Events, erhverv og konferencer

For booking af mødelokaler, konferencerum og forplejning skriv til eventkoordinator Alexandra Clausen på anc@moesgaardmuseum.dk eller ring på 40 47 77 94.

Job, karriere og praktikophold

Ledige stillinger på Moesgaard annonceres løbende på LinkedIn og på vores hjemmeside.

Klik her for at se ledige stillinger, oprette jobagent eller søge uopfordret.

Presse

I vores nyhedsrum på Via Ritzau kan du som journalist finde nyheder, pressemeddelelser, pressefotos til download, kontaktinformation mv.

Her kan du også tilmelde dig, hvis du fremover gerne vil modtage pressemeddelelser fra os.

Besøg Moesgaards nyhedsrum.

Fundindberetning

Arkæologerne ved Moesgaard får jævnligt henvendelser om fund. Det kan være en flintøkse, der har ligget i farfars vindueskarm i årtier eller noget, man har fået øje på i en jordbunke.

Har du fundet noget, kan du få en arkæologisk bestemmelse af genstanden ved at kontakte museet. Du kan henvende dig ved at ringe til Moesgaard på 8739 4000, eller du kan sende en mail med beskrivelse og foto af genstanden. Museet vil henvende sig, hvis det er et fund af særlig interesse.

Vi har desværre ikke mulighed for at tage imod genstande, før vi har haft lejlighed til at vurdere, om det er relevant for os at kigge nærmere på dem. Genstande kan derfor ikke afleveres på museet uden forudgående aftale.

Støtte og sponsorering

Organisationer og foreninger, der arbejder med socialt udsatte eller personer med særlige behov, kan få gratis entré til museet. Vi vurderer behovet for gratis entré ud fra forskellige kriterier - bl.a. om man står på listen udfærdiget af Rådet for Socialt Udsatte.

Et besøg med en gruppe, hvortil der ønskes gratis entré, skal altid aftales på forhånd. 

Skriv til booking@moesgaardmuseum.dk eller ring på 87 39 40 00

Faktura

Fakturaer til Moesgaard sendes til faktura@moesgaardmuseum.dk
CVR 39881012

Privatlivspolitik, Gender Equality mm.

Her finder du Moesgaards privatlivspolitik, Gender Equality, whistleblowerordning og retningslinjer for håndtering af krænkende adfærd.

Privatlivspolitik - Moesgaard
Gender Equality

Arbejdet med ligestilling på museet handler om at skabe en arbejdspladskultur, hvor alle medarbejdere har lige muligheder for at gøre brug af og udvikle deres kompetencer, kvaliteter og styrker, så der sikres et godt arbejdsmiljø og et udviklende arbejde. Museet giver derfor alle ansatte mulighed for faglig og personlig udvikling, og benytter den enkelte ansattes kompetencer bedst muligt.

Moesgaard stræber efter at være en sund og familievenlig arbejdsplads, hvor der er plads til det hele menneske, og hvor sammenhæng mellem arbejdsliv og privatliv tilstræbes.

Ligestilling indgår som en naturlig og integreret del af det daglige arbejde på museets arbejdspladser. Den enkelte arbejdsplads bør så vidt muligt indrettes under hensyntagen til forskellighed og rummelighed samt individuelle ønsker og behov.

Dedikerede ressourcer og organisering
Moesgaard har flere aktører, som har ansvar for arbejdet med ligestilling og mangfoldighed. Det primære ansvar for at fremme kønsligestilling på museet ligger hos museets ledelse og HR og Løn.

Derudover har museet flere formelle samarbejdsfora. Museets samarbejdsudvalg sikrer fokus på arbejdsforhold, herunder ligestilling. Museets Arbejdsmiljøorganisation arbejder aktivt og målrettet for at fastholde og fremme en sund og attraktiv arbejdsplads med høj trivsel og arbejdslyst.

Dataindsamling og monitorering
Moesgaard indsamler en række data, der indgår som afsæt for drøftelse af mulige behov for at iværksætte forebyggende ligestillingsinitiativer. Af relevante data kan nævnes:

  • Gennemførelse af trivselsundersøgelse med jævne mellemrum og arbejdspladsvurdering (APV) hvert tredje år. Resultatet af trivselsundersøgelse og arbejdspladsvurdering opgøres bl.a. på køn. Gennem undersøgelsen indsamles data om medarbejderes oplevelse af muligheder for udvikling, brug af egne kompetencer, trivsel, krænkende handlinger m.m. og der udarbejdes handlingsplaner, der følges op på løbende.

  • Kønsopdelte lønstatikker til brug for orientering af medarbejderne.

  • Data om sammensætning af køn i øverste ledelse og cheflag.

  • Årlig indberetning af data om museets forskningsaktiviteter til Danmarks Statistik.

Undervisning
Museets personalepolitikker revideres og opdateres efter behov. Ligestillingsplanen vil i lighed hermed også blive evalueret og revideret hvert tredje år.

På baggrund af data vil ledelsen og HR og Løn sammen med samarbejdsudvalget og arbejdsmiljøorganisationen løbende tage stilling til eventuelle behov for iværksættelse af konkrete aktiviteter, herunder uddannelse til fremme af ligestillingen på museet.

Indsatsområder
Ligestillingsplanen for 2023-2025 fokuserer på følgende indsatsområder:

Indsatsområderne i ligestillingsplanen skal ses og sammentænkes med museets øvrige indsatser, så de understøtter hinanden.

Rekruttering og karriere
Moesgaard har fokus på en professionel rekrutterings- og ansættelsesproces, da det er afgørende for, at museet kan tiltrække kvalificerede ansøgere, uanset køn, når ledige stillinger opslås.

Indsats

Konkrete initiativer

Ansvarlig

Kønsmainstreaming af stillingsopslag

Kontrol af stillingsopslag med henblik på at sikre, at de ikke indeholder indirekte forskelsbehandling og henvender sig alle uanset køn

Ledelsen og HR/Løn

Ansættelsesudvalg og bedømmelsesudvalg

Tilstræbe at både mænd og kvinder er repræsenteret i ansættelsesudvalg – dog med forbehold for kravet om nødvendige kvalifikationer

Ledelsen og HR/Løn

Lige muligheder for kompetence- og karriereudvikling

Øget opmærksomhed ved den årlige medarbejderudviklings-samtale på eventuelle barriere for adgang til kompetence- og karriereudviklende aktiviteter

Ledelsen og HR/Løn

Ligeløn
Museet arbejder for lige løn, hvilket indbefatter sikring af lønmæssig lighed for arbejde af samme værdi herunder lige løn mellem kvinder og mænd i lønfastsættelsen

Indsats

Konkrete initiativer

Ansvarlig

Ligeløn - uanset køn 

Løbende sikre, at løndannelsen sker på baggrund af et faktuelt grundlag og med fokus på lønmæssig lighed, jf. løn og kompetencepolitik.  

Ledelsen/HR og Løn/TR

Ved de årlige lønforhandlinger drøftes eventuelle ligelønsproblematikker med den relevante TR.

Ledelsen og HR og Løn

Drøftelse sker på baggrund af kønsopdelt statistik.

Samarbejdsudvalget

Evaluering og opdatering af museets løn- og kompetence-politik.

Samarbejdsudvalget

Kultur
Arbejdet med ligestilling på museet handler bl.a. om at skabe en arbejdspladskultur, hvor alle ansatte sikres et godt arbejdsmiljø.

Indsats

Konkrete initiativer

Ansvarlig

Krænkende handlinger 

Evaluering og opdatering af museets politik for forebyggelse af krænkende handlinger.

 

HR og Løn/ Samarbejdsudvalget

Monitorering af data fra trivselsmåling om oplevelsen af krænkende handlinger og på baggrund heraf iværksætte forebyggende initiativer.

HR og Løn /Arbejdsmiljøudvalget

Sikre at ledelsen regelmæssigt år orienterer alle medarbejdere om museets politik for forebyggelse af krænkende handlinger.

Administrationschefen

Work-life balance
Museets ønsker, at ’work-life-balance’ skal blive med at være en integreret del af kulturen med fleksibel arbejdstid og frihed under ansvar.

Indsats

Konkrete initiativer

Ansvarlig

Fastholdelse af 'work-life balance'-kulturen

Mulighed for hjemmearbejde efter aftale med nærmeste leder.

Ledelsen, HR og Løn/Samarbejdsudvalget

Fleksibel arbejdstid og ’work-life-balance fremhæves ifm. rekruttering.

Ledelsen og HR/Løn

Afdække behovet for inddragelse af yderligere spørgsmål vedr. balancen mellem arbejds- og privatliv i trivselsmålingen for at følge op på, hvorvidt der skal iværksættes initiativer

HR og Løn/Ledelsen/Samarbejdsudvalget

Ledelse
Museet arbejder på at fremme kønsmæssig ligestilling på alle ledelsesniveauer. Fordeling af mænd og kvinder i ledelsesgruppen er på nuværende tidspunkt 75/25 og i direktør og chefniveau er det 67/33.

Indsats

Konkrete initiativer

Ansvarlig

Ligestilling i ledelse

Fortsat fokus på målsætningen om at styrke ligelig kønsfordeling på alle ledelsesniveauer.

Direktionen

Krav til ledelse

Udarbejde oplæg om principper for god ledelse på Moesgaard.

Direktionen

HR og Løn vil i samarbejde med ledelsen og de relevante samarbejdsfora følge op på indsatserne i handlingsplanen og sørge for, at de konkrete aktiviteter og initiativer bliver efterlevet. Inden medio 2025 vil HR og Løn sammen med ledelse og andre relevante parter udarbejde en ny treårig plan for at sikre en videre drøftelse af ligestillingsindsatsen på museet.

Godkendt, 22. november 2023

_______________________________

Mads K. Holst
Direktør

Whistleblowerordning

I vores whistleblowerordning kan medarbejdere foretage indberetning af alle alvorlige forhold, der vedrører vores organisation.

Det kan f.eks. være mistanke eller viden om ulovlig, uetisk eller ureglementeret adfærd herunder forhold vedrørende bestikkelse og korruption, misbrug af økonomiske midler, tyveri, svig, underslæb, bedrageri og økonomisk kriminalitet i øvrigt samt brud på persondatasikkerheden, alvorlige skader på miljøet, interessekonflikter, tilfælde af seksuel chikane eller anden grov chikane samt grove eller gentagne overtrædelser af lovgivningen i øvrigt.

Du kan derudover indberette om overtrædelser af EU-retten, som er omfattet af anvendelsesområdet for whistleblowerdirektivet. Det kan f.eks. være overtrædelser inden for offentligt udbud, finansielle tjenesteydelser, produktsikkerhed og -overensstemmelse, samt miljøbeskyttelse.

Ordningen skal bruges til at få forhold frem i lyset, som ellers ikke ville være kommet til vores kendskab og skal ses som et supplement til sædvanlige rapporteringskanaler, som f.eks. den direkte og daglige kommunikation på Moesgaard om fejl og utilfredsstillende forhold mv.

Fra portalen, der er link til nedenfor, kan du under punktet ”Whistleblowerpolitik” læse nærmere om rammerne for brug af vores ordning. Du kan få oplysning om behandlingen af personoplysninger i whistleblowerordningen under punktet ”Privatlivspolitik”.

Fra portalen kan du oprette en ny sikker indberetning eller følge op på en eksisterende indberetning.

Opfølgning på din indberetning kan være relevant af flere årsager:

1) Du ønsker at se status for din indberetning for at kontrollere, om der er sket yderligere sagsbehandling.

2) Du ønsker at give yderligere oplysninger til din indberetning.

3) Whistleblowerenheden har anmodet om yderligere oplysninger fra dig for at hjælpe dem med at følge op på din indberetning.

Portal til whistleblowerordningen finder du her

Retningslinjer for håndtering af krænkende adfærd

Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane (sexchikane) fra kollegaer og ledere er et alvorligt arbejdsmiljøproblem, som skal forebygges og håndteres.

Der må ikke herske tvivl om, at krænkelser – uanset typen - ikke hører hjemme på Moesgaard. Vi ønsker en kultur, der er fri for mobning, chikane og krænkelser, og hvor alle arbejder for at modvirke krænkende adfærd.

Af museets arbejdsmiljøpolitik fremgår følgende: ”Et godt arbejdsmiljø kommer ikke af sig selv. Vi har som medarbejdere alle et ansvar for os selv og hinanden som betyder, at man har ret – og pligt – til at sige fra, hvis man oplever situationer, som strider mod ånden i det vi kalder et godt arbejdsmiljø: Et miljø præget af tillid, god omgangstone og hensyn til hinanden.”

Som medarbejder på Moesgaard lover man, når man går ind ad døren at udvise en god adfærd med afsæt i de eksempler som er oplistet fra Arbejdstilsynets vejledninger.

Alle afdelinger på Moesgaard drøfter trivsel, krænkende adfærd og samarbejde mindst én gang årligt i forbindelse med Moesgaards trivselsmåling/-opfølgning. Gennem drøftelserne kan skabes en fælles forståelse af hvilken kultur vi har og gerne vil have.

Det er vigtigt at understrege, at udøvelse af ledelse, kollegial feedback ikke er krænkende i sig selv. Der skal være rum til klar og tydelig tale på Moesgaard – også når budskabet er kritisk.

Direktionen og ledelsen går forrest, og når vi alle arbejder sammen om dette, kommer vi i mål med dette vigtige arbejde.

På vegne af Moesgaard – Mads K. Holst 

 

Hvis der forekommer krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane

Det er svært at fastlægge en standard for, hvilke handlinger der er acceptable, og hvilke der ikke er. Hvad der er acceptabel kollegial adfærd på én arbejdsplads, kan blive opfattet som krænkende på en anden. Krænkende handlinger kan antage forskellige former i forskellige sammenhænge. Derfor er det vigtigt at tage udgangspunkt i personens opfattelse af de handlinger, som vedkommende udsættes for.

Du kan læse mere om følgende emner i denne retningslinje:

  • Definitioner - hvad er krænkende handlinger?

  • Forebyggelse af krænkende adfærd

  • Hvis du bliver udsat for krænkelser eller chikane

  • Ekstern hjælp

  • Hvis krænkelser forekommer – hvordan følges der op?

  • Anmeldelse af en krænkelse som arbejdsulykke

  • Anmeldelse til whistleblowerordningen

 

Et konkret tilfælde – hvad så?

En nærmere undersøgelse bør afdække de faktiske handlinger og de involverede personers opfattelse af disse. Tag det altid alvorligt, hvis en medarbejder føler sig dårligt behandlet og vælger at fortælle om det. Det gælder også for vidner samt ansatte, som oplever at blive uretmæssigt anklaget for krænkende handlinger.

  • Følg eventuelle retningslinjer/beredskabsplaner.

  • Udvis diskretion over for alle implicerede personer. Drag ikke forhastede slutninger.

  • Gør det klart, at krænkende handlinger er en uacceptabel adfærd, som må ophøre med det samme.

  • Inddrag alle parter - herunder eventuelle vidner. Det er vigtigt at foretage en upartisk undersøgelse. Alle involverede må føle, at deres version af historien bliver hørt og taget alvorligt. Det er kun naturligt, at der er forskellige opfattelser af en sag eller en konflikt. Vær forberedt på, at krænkende handlinger kan virke stærkt nedbrydende og medføre ændret adfærd hos de implicerede.

  • Få parterne - herunder eventuelle vidner - til at beskrive det faktiske hændelsesforløb i stedet for at fremføre beskyldninger og hårde vurderinger af den anden parts personlige egenskaber og opførsel.

  • Søg løsninger - det afgørende er ikke at få hævn eller udnævne syndebukke. Sager om krænkelser bør derfor i udgangspunktet mødes med en ikke-straffende holdning. Det er dog nødvendigt med klare sanktioner, hvis problemerne fortsætter, eller hvis en enkeltstående krænkende handling har haft en særlig grov karakter.

  • Det er vigtigt at have nogen, der kan lytte og tage oplevelserne alvorligt. Disse støttesamtaler må gennemføres af kompetente personer. Det kan f.eks. være HR, TR eller AMR.

  • I nogle tilfælde kan det være nødvendigt offensivt at imødegå rygter, f.eks. gennem information til kolleger.

  • Hvis medarbejdere har været sygemeldte, kan det være nødvendigt med en langsom og skånsom tilbagekomst til arbejdspladsen - eventuelt med en form for social støtte.

  • Tag hånd om medarbejdere, som uretmæssigt anklages for at krænke, samt vidner til krænkelser. Også de kan have brug for en særlig indsats for at genetablere forholdet til kollegerne.

  • Enkeltstående krænkende handlinger af særlig grov karakter kan være traumatiserende, og derfor skal arbejdsgiveren tilbyde psykisk førstehjælp.

  • Gør det til en fælles opgave at forebygge mobning, seksuel chikane og andre krænkende handlinger. Undlad at bringe konkrete sager op i fælles fora. Konkrete sager skal håndteres med diskretion af hensyn til de implicerede.

Definitioner - hvad er krænkende handlinger?

Krænkende handlinger
Der er tale om krænkende handlinger, når en eller flere personer i virksomheden groft eller flere gange udsætter en eller flere andre personer i virksomheden for mobning, seksuel chikane eller anden nedværdigende adfærd i arbejdet. Adfærden skal opfattes som nedværdigende af den eller de udsatte. Det er uden betydning, om handlingerne er udtryk for ubetænksomhed eller et decideret ønske om at krænke. Det er personens oplevelse af de krænkende handlinger, der er central.

Mobning
Der er tale om mobning, når en eller flere personer regelmæssigt og over længere tid - eller gentagne gange på grov vis - udsætter en eller flere andre personer for krænkende handlinger, som vedkommende opfatter som sårende eller nedværdigende. De krænkende handlinger bliver dog først til mobning, når de personer, som de rettes mod, ikke er i stand til at forsvare sig effektivt imod dem. 

  • Udelukkelse (tilbageholdelse af information, fjendtlighed/tavshed, bagtalelse)

  • Nedgørelse/nedvurdering (ubehagelige drillerier, sårende bemærkninger, nedvurdering af indsats/kompetence)

  • Aggression (blive råbt ad eller latterliggjort, fysiske overgreb eller trusler, krænkende beskeder/samtaler)

Seksuel chikane
Krænkende handlinger kan forekomme som seksuel chikane. Krænkende handlinger af seksuel karakter er al form for uønsket seksuel opmærksomhed, f.eks.

  • Uønskede seksuelle kommentarer om din krop, tøj eller livsstil

  • Uønsket fysisk kontakt med seksuelle undertoner (fx klap, kys eller omfavnelse)

  • Uønskede anmodninger om dates, selvom du allerede har sagt nej

Definitioner og eksempler er fra Arbejdstilsynets vejledning.

Krænkende handlinger fra eksterne
Andre personer end museets medarbejdere mv.  -  eksempelvis gæster, bygherrer og samarbejdspartnere - er eksterne og er derfor ikke omfattet af retningslinjen.  Krænkende adfærd fra eksterne håndteres af medarbejder, nærmeste leder og AMO som led i arbejdet med det fysiske og psykiske arbejdsmiljø.

 

Forebyggelse af krænkende adfærd

Roller og ansvar
Alle medarbejdere skal passe godt på arbejdspladskulturen på Moesgaard. Ledere er særligt ansvarlige for at opbygge et trygt arbejdsmiljø og har en central rolle i at forebygge og håndtere krænkelser.

Ledere

  • Har ansvar for at forebygge krænkende adfærd på arbejdspladsen ved at udbrede kendskabet til museets arbejdspladskultur.

  • Skal leve op til værdierne og gå forrest som et godt eksempel.

  • Skal være opmærksom på udsatte medarbejdere.

  • Har ansvar for at tage hændelser i opløbet og skal skride ind, hvis de bliver opmærksomme på, at krænkelser foregår (dette både i egen afdeling og andre).

  • Skal i grove tilfælde orientere øverste ledelse.

  • Skal involvere HR i grove tilfælde, så TR eller AMR kan involveres.

  • Skal følge op på hændelser.

 

Medarbejdere

  • Alle har et generelt ansvar for at bidrage til et godt arbejdsmiljø og behandle hinanden med respekt.

  • Har ansvar for at reagere mod krænkende adfærd på arbejdspladsen.

  • Har ansvar for at være med til at sikre, at krænkende adfærd kommer frem i lyset.

 

Tillidsrepræsentanter (TR)

  • Har ansvar for at repræsentere medarbejderne og bidrage til et trygt arbejdsmiljø.

  • Skal leve op til værdierne og gå forrest som et godt eksempel.

  • Har ansvar for at følge op med ledelsen, hvis de bliver bekendt med krænkende handlinger eller problemer med omgangstonen.

  • Går i dialog med ledelsen f.eks. i samarbejdsudvalget om at forebygge og håndtere krænkelser

  • Yder støtte til kolleger, der har oplevet krænkelser på Moesgaard.

 

Arbejdsmiljørepræsentanter (AMR)

  • Har ansvar for at repræsentere medarbejderne og bidrage til et trygt arbejdsmiljø.

  • Skal leve op til værdierne og gå forrest som et godt eksempel.

  • Har ansvar for at følge op med ledelsen, hvis de bliver bekendt med krænkende handlinger eller problemer med omgangstonen.

  • Går i dialog med ledelsen f.eks. i samarbejdsudvalget om at forebygge og håndtere krænkelser

  • Yder støtte t il kolleger, der har oplevet krænkelser på Moesgaard.

Vejledere og koordinatorer for praktikanter, frivillige, emiriti, AU-associerede m.fl.

  • Skal leve op til værdierne og gå forrest som et godt eksempel.

  • Har ansvar for at følge op med ledelsen, hvis de bliver bekendt med krænkende handlinger eller problemer med omgangstonen.

  • Skal være særligt opmærksomme på og opsøgende overfor de udsatte personalegrupper, de er vejledere for (praktikanter, elever m.fl.).

  • Har ansvar for at være med til at sikre, at krænkende adfærd kommer frem i lyset.

 

Hvis du bliver udsat for krænkelser eller chikane

Hvis du bliver udsat for adfærd, som du oplever som krænkende, er det afgørende, at du ved, hvor du kan henvende dig, og at du oplever, at der reageres hurtigt og hensigtsmæssigt.


Hvor henvender jeg mig?

Du kan altid gå til:

  • Din leder

  • Din leders leder

  • Til tillidsrepræsentant (TR)

  • Din arbejdsmiljørepræsentant (AMR)

  • Din vejleder, hvis du er under uddannelse

  • HR

Sager behandles fortroligt. Så du kan henvende dig fortroligt om en hændelse eller en bekymring.

Du bestemmer som udgangspunkt selv, om der skal gås videre med sagen. I alvorlige tilfælde kan din anonymitet dog ikke opretholdes, da Moesgaard kan være forpligtet til at handle på oplysningerne.

Hvis det, du har været udsat for, er så groft, at det giver anledning til at indlede en personalesag mhp. at skride ind med ansættelsesretlige sanktioner over for den person, der har krænket dig, kan din anonymitet ikke opretholdes.

Håndtering af krænkelsesoplevelser
Hvis du har været udsat for krænkende adfærd, skal du vide, at de forskellige personer, du kan henvende dig til, har forskellige muligheder for at hjælpe dig.

Kollega/medarbejder
Hvis du henvender dig til en kollega, kan du få talt situationen igennem, og din kollega kan støtte dig i at gå videre med sagen. En god kollega kan også hjælpe dig med at få sagt fra overfor grænseoverskridende adfærd.

Leder
Hvis du udsættes for krænkende adfærd, er det vigtigt, at ledelsen får kendskab til hændelsen – f.eks. ved at du taler med din nærmeste leder, så det kan forhindres, at det sker igen for dig eller for andre. Hvis din egen leder er indblandet i den krænkende hændelse, eller du af andre årsager er utryg ved at gå til din nærmeste leder, kan du altid henvende dig til din leders leder med din oplevelse.

Det er ikke nødvendigt med en formel klage, for at man som leder i Moesgaard kan gribe ind over for krænkende adfærd. Men der kan være forskel på, hvilken opfølgning der er basis og behov for. Hvis du går til din leder og fortæller om en krænkelse, du har været udsat for, vil din leder sikre, at situationen undersøges nærmere. Dette sker i dialog med dig.

Alle ledere på Moesgaard har handlepligt ift. krænkelsessager. Det betyder, at du kan være tryg ved, at din leder tager din henvendelse alvorligt. Ud fra sagens karakter orienterer din leder opad i systemet og involverer HR, hvis I sammen vurderer, at der er behov for det.

Tillidsrepræsentant (TR)
Din TR kan tilbyde dig konkret hjælp og støtte, hvis du har været udsat for grænseoverskridende adfærd. Din TR kan f-eks hjælpe dig med at afklare, om du ønsker, at der skal ske yderligere i sagen og i så fald støtte dig i at tage skridt til at gøre din leder og evt. HR opmærksom på hændelsen, med henblik på at der indledes en egentlig personalesag.

Arbejdsmiljørepræsentant (AMR)
Du vil altid kunne henvende dig til din lokale AMR og få støtte og hjælp, hvis du har været udsat for krænkende adfærd. Ligesom din TR vil din AMR kunne hjælpe dig med at afklare, om du ønsker at gå videre med din sag og i så fald støtte dig i at få opstartet dialogen med din leder og evt. HR.

HR
Du kan altid henvende dig fortroligt til HR. Din henvendelse vil blive taget alvorligt. Du er i udgangspunktet anonym. HR har et generelt ansvar for at sikre, at undersøgelsen foregår ordentligt og sagligt, og at alle involverede parter behandles fair.

HR har det samlede ansvar for alle personalesager. Derfor vil du blive opfordret til også at gøre brug af nogle af de andre muligheder som TR og AMR.

 

Ekstern hjælp

Du har mulighed for at søge hjælp uden for Moesgaard, hvis du er i tvivl om hvordan du skal håndtere en hændelse på Moesgaard eller har oplevet noget, som du har brug for at tale med nogen om.

Falck Healthcare – psykologisk rådgivning og krisehjælp ved alvorlige arbejdsrelaterede hændelser og ulykker. Du kan kontakte HR om Falck Healthcare-ordningen.

Sundhedsforsikringen, hvor du, hvis du har tilsluttet dig forsikringen, har mulighed for at få dækket behandling af psykiske problemstillinger og mentale udfordringer hos en psykolog eller psykiater.

Arbejdstilsynets Hotline - Alle kan ringe anonymt til Arbejdstilsynets hotline og få råd og vejledning om seksuel chikane og andre krænkelser på arbejdspladsen.

Vær også opmærksom på, om der via din pensionsordning kan være tilknyttet en sundhedsordning, der kan give adgang til hjælp.

 

Hvis krænkelser forekommer -hvordan følges der op?

Ofte vil det medføre, at der skal holdes en samtale med den, der har opført sig grænseoverskridende. Nogle gange vil det give mening at tage emnet op i afdelingen for at sikre, at alle er med på, hvilke forventninger I kan have til hinanden.

Grænseoverskridende handlinger kan føre til en personalesag, som kan føre til en ansættelsesretlig sanktion, herunder advarsel, opsigelse eller bortvisning.

Chikane, trusler og overgreb af seksuel og/eller voldelig karakter kan være så alvorlige, at de udgør reelle lovovertrædelser. I sådanne tilfælde vil Politiet blive inddraget.

Kommunikation
Grundet den gældende lovgivning kan Moesgaard kun i meget begrænset omfang videregive oplysninger i personalesager. Det gælder både internt og eksternt, og det gælder, uanset om det er HR, din egen nærmeste leder eller en chef højere oppe i systemet, der bliver spurgt.

Anklaget for at krænke
At blive beskyldt for at have krænket en kollega kan have alvorlige konsekvenser – såvel psykisk som arbejdsmæssigt, dette gælder hvad enten der er hold i beskyldningerne eller ej. Ofte kan problemet løses på fredelig vis gennem dialog og tydeligt fokus på, hvad der er acceptabel og uacceptabel adfærd på Moesgaard. I andre tilfælde kan hændelsen få både personlige og ansættelsesmæssige konsekvenser.

Uanset hvordan en hændelse vurderes og uanset udfaldet af sagen, kan det være vanskeligt at vende tilbage til dagligdagen og samarbejdet med kollegerne, da relationerne og tilliden kan have taget skade. I den situation er det en vigtig ledelsesopgave at sikre, at alle involverede og berørte medarbejdere kan vende tilbage til en normaliseret situation efterfølgende. Hvis du er blevet anklaget for at krænke en anden ansat på Moesgaard, kan følgevirkningerne være vanskelige at håndtere, uanset om sagens udfald bliver, at du fortsætter din ansættelse på Moesgaard, eller dit ansættelsesforhold stopper.

Du kan altid søge rådgivning hos din TR eller din faglige organisation, hvis der indledes en sag mod dig, eller du er bekymret for din egen adfærd. Bliver der fremsat en anklage mod dig, vil ledelsen og HR inddrage dig og høre din side af sagen, som en del af processen med at undersøge basis for anklagen.

 

Anmeldelse af krænkelse som arbejdsulykke

Krænkende handlinger kan være så alvorlige, at de medfører en arbejdsskade. En enkeltstående krænkende handling, der har medført fysisk eller psykisk personskade, er en arbejdsulykke, som skal anmeldes, hvis den medfører fravær ud over den enkeltstående dag, hvor hændelse fandt sted.  Du kan læse mere om, hvordan arbejdsulykker anmeldes på Intra.

Det er din leder, der skal sørge for, at krænkelsen/arbejdsulykken bliver undersøgt med inddragelse af den lokale arbejdsmiljøgruppe, der dækker din enhed. I den forbindelse vurderes det, om der skal gennemføres foranstaltninger, så en gentagelse forhindres.

Anmeldelse til whistleblowerordning

Krænkende handlinger i form af seksuel chikane eller grov chikane kan anmeldes til Moesgaards whistleblowerordning.  Du kan læse mere om, hvordan du rejser en sag på museets hjemmeside eller på Intra.

Støt Moesgaard

Har du lyst til at støtte Moesgaard? Det kan du gøre på flere måder både ved at købe et årskort, give et bidrag eller oprette et testamente

Køb et årskort

Få ubegrænset adgang til museets udstillinger i et helt år med et årskort, der gælder  for dig og en ledsager. Du får en række medlemsrabatter og fordele bl.a. 10% rabat i caféen og museumsshoppen. Du får også nyhedsbreve med information om kommende udstillinger og museets arbejde. Dit medlemskab træder først i kraft ved første besøg på Moesgaard

Giv et gavebidrag på 200 kr. og få fradrag i skatten

Vil du være med til at støtte, at Moesgaard fortsat kan arbejde med spændende forskning, udstillinger og aktiviteter? Med et gavebidrag på 200 kr. er du er med til at sikre kulturarven og sørge for, at vi som kulturinstitution har mulighed for at få en væsentlig momskompensation. Det er vigtigt, at du opgiver dit cpr. nr. i forbindelse med donationen, så vi kan sørge for, at du kan trække dit bidrag fra i skat.

Giv et gavebidrag via MobilePay eller bankoverførsel

Vil du give et bidrag – stort som småt – er du meget velkommen. Det kan foregå via MobilePay til 216793 eller bankoverførsel til konto nr. 2211-4397746459. Husk at opgive dit cpr. nr., så sørger vi for, at du kan trække beløbet fra i skat.

Opret et testamente til fordel for Moesgaard

Hvis du vil testamentere et beløb eller på anden måde ønsker at  betænke Moesgaard, kan du oprette et testamente. Det kan du gøre ganske gratis.
Læs mere om mulighederne for at oprette et gratis testamente her

Køb et gavekort 

Et gavekort er den perfekte gave til nysgerrige sjæle i alle aldre. Gavekortet kan bruges både i museets billetsalg, i vores cafe og i museumsbutikken. 

Køb en entrébillet

Køb en billet og få adgang til en hel dag i Moesgaards fantastiske udstillinger. Billetten er gyldig i et helt år fra købsdato. Bemærk, at børn under 18 år har gratis adgang.

Åben i dag kl 10–17