FOR SKOLER OG UNDERVISERE

Med mennesket i centrum

Gennem en inddragende tilgang oplever eleverne, hvordan fortiden hjælper os med at forstå nutiden og tænke over fremtiden. Vi tilbyder skoleklasser fra alle klassetrin engagerende oplevelser, der bringer historien til live. I kan vælge mellem flere forskellige tilbud, der passer til jeres elever, læringsmål og undervisningsformål.  Se vores udvalg af undervisningsforløb herunder.

Oversigt over forløb

Mit Første Museumsbesøg: Børnehaver og indskoling

På denne korte tur præsenterer vi museet for de mindste. Sammen skal vi lege, spørge og gå på opdagelse. 

Vi starter med at hilse på vores formoder Lucy, der levede for 3,2 millioner år siden – eller: hun er jo bare en dukke. Men hvad er ægte, og hvad er en kopi? Hvor kommer lyd og lys fra? Hvordan ved vi, hvad vi ved? Hvad laver en arkæolog, og hvilke historier gemmer resten af museet? 

Forløbet bygger på samskabelse med børnene, hvor vi sammen går på opdagelse i vores fælles fortid.  

  • Klassetrin: Børnehaver og indskoling  

  • Antal: Maks. 20 børn og 2 lærere/pædagoger  

  • Varighed og pris: Ca. 30 min - 450 kr.  

  • Tidspunkt: Tirsdag-fredag mellem 10-15  

Menneskets Evolution: Fra 3. klasse   

På Moesgaards evolutionstrappe går vi på opdagelse i menneskets historie gennem millioner af år. Vi træner elevernes iagttagelsesevner ved at tegne forskellige menneskearter og sammenligne deres kropsbygning og ansigter. Sammen opdager vi, hvad der er ens og forskelligt, og hvordan mennesket har udviklet sig over tid. 

Undervejs samles vi for at blive klogere på menneskets evolution og dele vores tanker. Til slut giver vi hver vores bud på, hvordan fremtidens mennesker mon vil udvikle sig?  

  • Periode: 3,1 millioner f.v.t. - 8.000 f.v.t. 

  • Klassetrin: Fra 3. klasse   

  • Antal: Maks. 25 elever og 2 lærere  

  • 1 time – 900 kr.: Forløb uden tegning. Eleverne lærer om menneskets evolution gennem præsentation, inddragende spørgsmål og afsluttende dialog om fremtidens mennesker.  

  • 2 timer – 1350 kr.: Som 1-times forløbet, men med tid til detaljeret tegning og dybere dialog om menneskets udvikling i fortid, nutid og fremtid. 

  • Tidspunkt: Tirsdag-fredag mellem 10-15  

Stenalder - De Første Indvandrere: Alle klassetrin

I dette forløb rejser vi 10.000 år tilbage i tiden, hvor vi møder de første rensdyrjægere, bosætterne ved kysterne og de første bønder. Vi starter med elevernes idéer om stenalderen og udfordrer forestillingen om det primitive stenalderfolk. Ved at røre ved rigtige stenalderredskaber lærer vi om deres hverdag – hvordan de brugte naturens ressourcer og byggede deres hjem. Vi undersøger det store skifte fra jæger-samler liv til landbrug og taler om, hvordan folkevandringer, nye religioner og klimaforandringer påvirkede stenalderens mennesker – og trækker tråde til nutiden og fremtiden. 

  • Periode: 12.500-1700 f.v.t.  

  • Klassetrin: Alle klassetrin. Særligt velegnet til indskoling og mellemtrin  

  • Antal: Maks. 25 elever og 2 lærere 

  • Varighed og pris: 1 time - 900 kr.  

  • Tidspunkt: Tirsdag-fredag mellem 10-15 

Bronzealder - Solens Folk: Alle klassetrin

Gennem leg og dialog bliver vi handelsfolk i bronzealderen og følger handelsruterne fra paladsbyen Mykene helt op til Danmarks ravkyst. Vi tager udgangspunkt i elevernes hverdag – hvordan handler I med hinanden, og hvad er værdifuldt for jer? Undervejs bliver vi klogere på, hvordan man handlede over store afstande for 3000 år siden, og hvornår og hvorfor ting blev værdifulde. 

Vi undrer os over, hvilken status de døde begravet i Borum Eshøj havde, og møder en kvinde, der var bindeleddet til gudernes verden. 

  • Periode: 1700-500 f.v.t.   

  • Klassetrin: Alle klassetrin. Særligt godt egnet til indskoling og mellemtrin 

  • Antal: Maks. 25 elever og 2 lærere 

  • Varighed og pris: 1 time – 900 kr.  

  • Tidspunkt: Tirsdag-fredag mellem 10-15 

Jernalder - Mosens Ofre: Alle klassetrin

Hvad er forskellen på at være et offer for noget og et offer til noget? Sammen undrer vi os over, hvad det betød at ofre i jernalderen, og hvad der skete med Grauballemanden. 

I udstillingen bliver eleverne detektiver, der indsamler beviser for at løse mysteriet om Grauballemanden. De forholder sig kritisk til det, de ser på museet, og argumenterer for deres egen teori om, hvad der skete. Til sidst samler vi op og sammenligner elevernes teorier med museets. Vi taler om menneskets værdi dengang og i dag – hvad er det ultimative offer i fremtiden? 

  • Periode: 500 f.v.t.-800 e.v.t.  

  • Klassetrin: Alle klassetrin 

  • Antal: Maks. 25 elever og 2 lærere  

  • 1 time – 900 kr.: Som beskrevet ovenfor  

  • 2 timer – 1350 kr.: Som forløbet på 1 time, men med mere tid til fordybelse i de enkelte stop.  

  • Tidspunkt: Tirsdag-fredag mellem 10-15

Jernalder - Under Angreb: Fra 5. klasse  

Med udgangspunkt i det velbevarede våbenfund fra Illerup Ådal oplever vi et stort jernalderslag udfolde sig om ørene på os. Vi er med i optakten til slaget, kampens hede og de efterfølgende ofringer til guderne. 

Sammen følger vi familien på flugt, den kæmpende soldat og til sidst de sejrende krigskonger. Vi reflekterer over, hvordan vores sympati ændrer sig undervejs. Hvad kan der være sket med de overlevende? Hvilke menneskeskæbner gemmer sig bag de mange krigsfund? Til sidst kobler vi vores tanker til nutiden og fremtiden og reflekterer over, hvordan krig udspiller sig i dag. 

  • Periode: 205 e.v.t.  

  • Klassetrin: Fra 5. klasse  

  • Antal: Maks. 25 elever og 2 lærere  

  • 1 time – 900 kr.: Som beskrevet ovenfor  

  • 2 timer – 1350 kr.: Som forløbet på 1 time, men med mere tid til fordybelse, dialog og elevinddragelse  

  • Tidspunkt: Tirsdag-fredag mellem 10-15 

Vikingernes Eventyr: Alle klassetrin

Vi skal tilbage til Aros – vikingetidens Aarhus – og videre ud i vikingernes verden. 

I små grupper møder eleverne forskellige personer fra vikingetiden og lærer, hvordan fortællinger fra samme tid kan variere meget alt efter køn, status og virke. Vi tager på bytur i Aros, før vi begiver os ud i verden med den person fra vikingetiden, vi måske kender bedst: vikingekrigeren. Men hvordan tjener han egentlig sit sølv? 

På rejsen ned ad Volgafloden konfronteres vi med nogle ubehagelige sandheder, før vi vender hjem igen. Nu er Danmark ved at blive kristent – men hvilken Jesus tror vikingerne på? 

  • Periode: 750-1050 e.v.t. 

  • Klassetrin: Alle klassetrin  

  • Antal: Maks. 25 elever og 2 lærere 

  • 1 time – 900 kr.: Som beskrevet ovenfor  

  • 2 timer – 1350 kr.: Som forløbet på 1 time, men med mere tid til fordybelse, dialog og elevinddragelse  

  • Tidspunkt: Tirsdag-fredag mellem 10-15 

Vikingebyvandring i Aarhus: Fra 4. klasse

Besøg Vikingemuseet på Bispetorv og træd ned i vikingetidens Aros tre meter under nutidens gadeniveau. 

Hernede hører vi historierne om Harald Blåtands befæstning, Snaptunstenen med guden Loke og skelettet, som blev fundet midt på gulvet. Vi lærer om byens volde og indbyggerne på stedet, hvor historierne foregik. 

Forløbet afsluttes med byvandring i det centrale Aarhus med fokus på kristendommens indførelse. Under vandringen hører vi historien om byens opståen og udvikling i vikingetid og middelalder. 

  • Periode: 800 e.v.t.-1050 e.v.t.  

  • Klassetrin: Fra 4. klasse  

  • Antal: Maks. 25 elever og 2 lærere  

  • Varighed og pris: 1,5 time – 1500 kr.  

  • Tidspunkt: Mandage mellem 10-15

Middelalder - Fri Os Fra Det Onde: Fra 5. klasse

Som enten bonde, borger eller adelig lever vi et helt liv i den danske middelalder. Vi møder middelalderens retfærdighed og de muligheder, man havde på landet og i byen. Til sidst rejser vi ind i skærsilden og ser, hvordan livets fristelser dømmer os i døden. 

Eleverne trækker hver en pung, der bestemmer deres skæbne og samfundsrolle. Via rollespil undrer vi os over kristendommens rolle, samfundsstruktur og livet med de syv dødssynder. Middelalderen er en tid, der fører frem til store kulturelle og religiøse forandringer. Vi forbinder fortiden med nutiden og ser på, hvor vi er på vej hen i dag. Har vi alle lige muligheder i nutidens Danmark? 

  • Periode: 1050-1536 e.v.t. 

  • Klassetrin: Fra 5. klasse  

  • Antal: Maks. 25 elever og 2 lærere 

  • 1 time – 900 kr.: Som beskrevet ovenfor 

  • 2 timer – 1350 kr.: Som forløbet på 1 time, men med mere tid til fordybelse, dialog og elevinddragelse  

  • Tidspunkt: Tirsdag-fredag mellem 10-15

Vores Ritualer: Fra 6. klasse og konfirmander

Sammen undersøger vi stenalderens, vikingetidens og nutidens overgangsritualer fra barn til voksen. 

Med udgangspunkt i tre udvalgte afsnit i udstillingen samt stavkirken arbejder eleverne via dialog med overgangen fra at være barn til at indgå i de voksnes fællesskab i forskellige religioner og kulturer. Vi gennemgår overgangen fra hedenskab til kristendom og forskellige overgangsritualer. Forløbet slutter med, at eleverne reflekterer over de ritualer, som de måske selv skal igennem. 

  • Periode: Stenalder, vikingetid og nutid  

  • Klassetrin: Fra 6. klasse. Særligt velegnet til konfirmationsforberedelse  

  • Antal: Maks. 25 elever og 2 lærere  

  • Varighed og pris: 1 time – 900 kr.  

  • Tidspunkt: Tirsdag-fredag mellem 10-15

Krigerens Univers: Fra 7. klasse

Sammen kommer vi tæt på fire krigere fra hver deres tid og sted: Sepik-krigeren fra Papua Ny Guinea, den japanske samurai, den romerske legionær og den moderne danske soldat. Vi ser nærmere på forskellene i deres tro, træning og motiver for at gå i krig. 

Med de fire krigere som udgangspunkt diskuterer vi, hvordan man overstiger tabuet om at slå ihjel, og hvordan krigerne bliver indlemmet i samfundet igen efter kampen. Vi reflekterer over svære spørgsmål om mennesket som kriger og vores forhold til krig.  

  • Periode: Fra romersk tid til nutid  

  • Klassetrin: Fra 7. klasse  

  • Antal: Maks. 25 elever og 2 lærere  

  • Varighed og pris: 1 time – 900 kr.  

  • Tidspunkt: Tirsdag-fredag mellem 10-15

Kelternes Verden - Og Mødet Med Rom: Fra 5. klasse

Kom med ind i kelternes verden - den verden som vi kender fra Asterix og Obelix. I dette forløb dykker vi ned i kelternes fascinerende verden. For ca. 2500 år siden begynder kelterne at dominere Europa. De er Europas urkraft. Men hvem er de? Hvad tror de på? Hvordan ser deres samfund ud? Med udgangspunkt i de genstande som kelterne har efterladt, kommer eleverne tæt på en kultur præget af stærke krigerfællesskaber, befæstede byer og vilde ritualer. En kultur der trækker tråde helt op til vores tid. Til sidst i forløbet møder vi Romerriget, og måske bliver det klart for os, hvorfor kelterne ikke er her længere?

  • Klassetrin: 5. klasse og op. 

  • Antal: Maks. elever og to lærere/pædagoger  

  • Varighed og pris: En time - 900 kr.  

  • Tidspunkt: Tirsdag-fredag mellem 10-15. Det er muligt at booke et forløb i perioden 21.10.25 - 15.08.25.

Besøg på egen hånd

Folkeskoler, privatskoler, ungdomsuddannelser og andre uddannelsesinstitutioner for børn og unge under 18 år har gratis adgang til museet.   

Husk at give besked inden jeres besøg ved at udfylde denne formular

Praktisk information til skoler

Afbestillingsregler for undervisningsforløb

30+ dage før: Omkostningsfrit 

Under 30 dage: Vi fakturerer 75% af aftalen 

Under 48 timer: Vi fakturerer 100% af aftalen 

Vi mødes ved det aftalte sted til det aftalte tidspunkt. Skulle I være forsinket, må vi desværre forkorte turen for at holde tidsplanen.  

Ved ankomst til museet

Kom i god tid og meld jeres ankomst ved billetsalg. Benyt garderoben til overtøj, skoletasker, mad, drikke og lignende. Mad og drikke må ikke nydes i udstillingerne.

Frokost

I er velkomne til at spise jeres medbragte mad i vores madpakkerum, som findes ved siden af museets garderobe. Når vejret tillader det, er I også velkomne til at gå udenfor og nyde den smukke natur.  

Åben i dag kl 10–17