Naturens kredsløb stod centralt i egypternes verdenssyn. Egypterne havde forestillinger om en underverden. Egypterne mente, de døde fortsatte deres liv i efterlivet.
Hvordan er det, vi kan postulere alt dette om en civilisation, der gik til grunde for flere årtusinder siden, og hvor der måske nok er bevaret enkelte genstande, men hvor skriftsproget er os totalt fremmed?
Fra 3200 f.Kr. til 250 e.Kr. eksisterede den oldegyptiske civilisation, som til stadighed er til enorm fascination for mange mennesker verden over.
Men hvordan kender vi egentlig til forestillingerne om død og efterliv i Solens rige, der blomstrede langs Nilen for så ufatteligt mange år siden?
For fagfolkene er det måske netop den evigt gådefuld og mystiske atmosfære omkring de gamle egyptere, der gør dem særligt spændende at studere.
Hvordan kan vi sige noget om fortiden?
Historien skrives ud fra kilder, og kilder kan være alt mellem himmel og jord. Lige fra våben, smykker, tøj, keramik, mønter, bygningsrester, større ruiner, knogler, grave og mumier til aviser, officielle dokumenter, biografier, dagbøger, erindringer, breve, historiske beretninger og meget mere.
Kort sagt skelner man i arbejdet med fortiden mellem to typer af kilder, der hver især tilhører to separate discipliner, nemlig arkæologi og historie.
Hvor arkæologen tager sig af det materielle, tager historikeren sig af det skriftlige. Metodisk arbejder arkæologen med udgravninger, stratigrafi (studiet af lag), kulstof-14-datering og analyse af genstande.
Historikeren kan inddrage begge typer af kilder, men metodisk drejer det sig udelukkende om kildekritikken. En ting eller en tekst bliver først til en historisk kilde for historikeren i dét øjeblik, den kan bruges til at besvare et bestemt spørgsmål inden for et historisk emne.
Det historiske arbejde er i virkeligheden noget, vi alle sammen gør brug af til hverdag.
Når vi læser en artikel på nettet, lytter til en podcast eller læser en biografi, bruger vi kildekritik. Vi spørger: Hvilke oplysninger kan jeg bruge til det, jeg søger svar på? Og hvor stor vægt tør jeg tillægge de oplysninger, jeg har fået?
Når vi på Moesgaard Museum skal fremstille, hvordan egypterne levede, og hvad de forestillede sig, baserer vi vores arbejde på et omfangsrigt kildemateriale, der gør det muligt for os at rekonstruere og fortolke fortiden.
Videnskabelige fagpersoner fra forskellige forskningsdiscipliner arbejder tæt sammen i skabelsen af det fundament, en udstilling skal bygges på. Drejer det sig om de gamle egyptere, er de mest fremtrædende videnskabsfolk egyptologer.
Hvad er egyptologi?
Forskningsfeltet, der beskæftiger sig med resterne fra den oldegyptiske civilisation, kaldes egyptologi.
I 1800-tallet begyndte egyptologi at udvikle sig til en videnskabelig disciplin. Men interessen for oldtidens Egypten kan spores helt tilbage til det antikke Grækenland (cirka 800 f.Kr. til 146 f.Kr.), hvor græske forfattere som blandt andre Herodot beskrev Egyptens kultur og monumenter. Selvom han ikke var egypter, regnes hans indblik ind kulturen som en betydningsfulde kilde til historieskrivningen om de gamle egyptere, da han var en ”samtidig kilde”.
I middelalderen og renæssancen begyndte europæere at besøge Egypten og udforske resterne fra antikken. Napoleon drog i slutningen af 1700-tallet på militær ekspedition til Egypten, men han bragte også videnskabsfolk med sig. De registrerede og dokumenterede den oldegyptiske kultur, hvilket bidrog til øget interesse for Egypten i Europa.
I 1799 opdagede de ’Rosetta-stenen’, hvorpå der var skrevet med tre skriftsprog: Egyptiske hieroglyffer, egyptisk demotisk og oldgræsk. Oldgræsk var allerede kendt, så nu begyndte forskere som Jean-François Champollion at afkode det ukendte sprog.



